داستان موسی و فرعون

آيا داستان موسى به تو رسيده است؟ (۱۵)
چون پروردگارش او را در وادى مقدس طوى ندا داد (۱۶)
[فرمود] به سوى فرعون برو كه او سر به طغيان بر داشته است‏ (۱۷)
و بگو آيا بر آن هستى كه پاكدلى پيشه كنى؟ (۱۸)
و تو را به سوى پروردگارت راه نمايم و خشيت يابى؟ (۱۹)
و به او معجزه سترگ نشان داد (۲۰)
پس او انكار كرد و سركشيد (۲۱)
سپس شتابان روى برتافت‏ (۲۲)
و [سپاه جادوگران را] گردآورد و ندا [به ادعا] در داد (۲۳)
و گفت من پروردگار برتر شما هستم‏ (۲۴)
آنگاه خداوند به عقوبت [گناه‏] واپسين و نخستين او را فرو گرفت‏ (۲۵)
بى‏گمان در اين براى هر كس كه خشيت داشته باشد، عبرتى است‏ (۲۶)

سوره‌ی النازعات به ترجمه‌ی بهاءالدین خرم‌شاهی. به هر حال این داستان‌ها برای ماست بل‌که بخونیم و یه چیزی ازشون بفهمیم. هم‌چنان که هر کتاب دیگه. ببینیم موسی بودن چه‌گونه‌ست و فرعون بودن چه‌گونه‌ست. خب من یاد موسوی می‌افتم که می‌گفت به خاطر «احساس خطر» به صحنه اومده. یاد نصیحت‌های مشفقانه‌ش به خامنه‌ای می‌افتم که گوشش شنوا نیست و از بس مدارا کرد با این آدم مستبد که صدای سبزها هم دراومد. یاد «معجزه‌ی سترگ» ۲۵ خرداد می‌افتم، عصایی که وقتی راه افتاد به اژدها تبدیل شد و همه‌ی جادوگری‌ها و مارهای حقیر رو بلعید. و بعد انکار و انکار و انکار. و این روزها، جمعیت عظیمی که فراهم کردن تا اعلام بشه «من صاحب‌اختیار برتر شما هستم». یک دوره معیشت بسیار سخت در این میان وجود داره. ولی من به سیلی فکر می‌کنم که در راهه و فرعون و فرعونیان رو در خودش غرق می‌کنه. اراده‌ی الهی در دنیای اساطیر، جای خودش رو به اراده‌ی عمومی در دنیای مدرن داده. معادل امروزی سحر و جادو هم دروغ‌های گوبلزی دستگاه عریض و طویل تبلیغات و پروپاگانداست. موسی اگه مشروعیتش رو از آسمون می‌گرفت، موسوی مشروعیتش رو از زمین می‌گیره. اما فرعون همون فرعونه و هیچ فرقی نکرده، همون‌قدر خودشیفته و متوهم و بی‌رحم.

این نوشته در نوشته ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

