گزیده‌ی اخبار ۱۵ مرداد ۸۹

تهديد خانواده‌ی زندانيان اعتصابی به بازداشت
نيروهای امنيتی با تماس با خانواده‌های زندانيان سياسی در اعتصاب غذا، آنان را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کرده و تهديد کرده‌اند که در صورت چنين اقدامی آن‌ها را بازداشت خواهند کرد. از سوی ديگر آخرين خبرهای منتشر شده در باره‌ی وضعيت هفده زندانی اعتصاب‌کننده حاکی از آن است که حال گروهی از آنان وخيم است و به به‌داری زندان اوين منتقل شده‌اند. مهدی کروبی، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، عبدالله نوری، و پروين فهيمی (مادر سهراب اعرابی که در وقايع پس از انتخابات کشته شد) از افراد درخواست‌کننده‌ی پايان اعتصاب هستند.
منبع: رادیو زمانه

دعوت جبهه‌ی مشارکت برای روزه‌ی سیاسی در روز شنبه برای حمایت از زندانیان
جبهه‌ی مشارکت در بیانیه‌اش آورده که اخبار منتشرشده‌ی اخیر «حکايت از آن دارد که فاجعه فقط منحصر به کهريزک نبوده است و در زندان اوين و در جايی که دادستان، قاضی، و قضاوت ريش‌خند بازجويان کج‌انديش و بی‌معيار گرديده‌اند نيز رفتارهای فاجعه‌آميز بسياری با زندانيان شده و می‌شود که نمونه‌های اخير آن حکايت آقايان عبدالرضا تاجيک و حمزه کرمی و خبر آقای ابطحی از برگزاری جلسات تمرين برای اعترافات پخش‌شده در جريان دادگاه‌های نمايشی و تلويزيونی در سال گذشته است». جبهه مشارکت «از همه‌ی آنان که با حضور در راهپيمايی ۲۵ خرداد سال گذشته هم‌بستگی خود را در اعتراض به کودتای انتخاباتی اعلام کرده» دعوت کرده است «روز شنبه ۸۹/۵/۱۶ را به نشانه‌ی هم‌راهی و هم‌بستگی با اعتصاب غذای زندانيان بند ۳۵۰ اوين و خانواده‌های نگران آن‌ها که به همراه عزيزانشان در اعتصاب غذا به سر می‌برند، روزه‌ی سياسی بگيرند».
منبع: رادیو فردا

پاسخ آیت‌الله بیات زنجانی به تظلم‌خواهی خانواده‌های زندانیان اعتصاب‌کننده
آیت‌الله‌العظمی بیات زنجانی گفته «بارها تأکید کرده‌ام که این گونه اعمال غیرحقوقی، غیرقانونی، و غیرشرعی است و هیچ شخصی حق ندارد فردی را به صرف اتهام برای یک مدت طولانی بازداشت کند و سپس او را تحت فشار قرار دهد تا اتهاماتش را بپذیرد. این گونه اعترافات والله و بالله خلاف شرع، اخلاق، و عقل است» و خواستار شکستن اعتصاب غذا شده.
منبع: کلمه

دادخواهی موسوی و کروبی از مراجع: از جنتی مدرک بخواهید
در این نامه آمده است: «بر این گمانیم که خط‌دهنده‌گان پنهان و سیاست‌گزاران نازک‌اندیش و بی‌رحم به سایر خطیبان هم چنین دستورهایی داده باشند، اما آن‌ها از ابراز چنین اباطیلی ابا نموده‌اند. جسارت و کندی ذهن، خاص ایشان است که چنین بی‌گدار به آب می‌زند.»
منبع: کلمه

میرحسین: در جمهوری اسلامی ظلم و ستم بدتر و سیاه‌تر است
بخشی از یادداشت موسوی به مناسبت سال‌روز پیروزی نهضت مشروطه: «ظلم و جور و خفقان چه در زمان ناصرالدین شاه باشد، چه پهلوی‌ها، و چه جمهوری اسلامی مردود است، و در جمهوری اسلامی ظلم و ستم بدتر و سیاه‌تر است، چرا که زیر پوشش نام اسلام چنین تبه‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد، و همه می‌دانیم در همان اوان مشروطیت به شکل‌های مختلف بعضی از علما از جمله علامه نائینی استبداد دینی را بدترین دانستند. تجربه‌ی یک‌صد سال اخیر و آن‌چه در یک سال گذشته اتفاق افتاد نشان می‌دهد در میان مفاهیم کلیدی مربوط به انقلاب مشروطیت از عدالت و آزادی و حکومت قانون، مشروط کردن و مسئول کردن قدرت اهمیت سرنوشت‌سازتری دارد.»
منبع: کلمه

اعلام موجودیت دو شبکه‌ی ماه‌واره‌ای برای جنبش سبز
سایت‌های کلمه و جرس و ندای سبز آزادی که متعلق به طیف اصلاح‌طلب و مذهبی جنبش سبز هستند اعلام کردند که تلویزیون «رسا» (رسانه‌ی سبز ایران) به زودی روی آنتن می‌رود. هم‌چنین بنیاد «ایران ندا» با هدف راه‌اندازی یک شبکه‌ی ماه‌واره‌ای «مردمی، مستقل، تجدد‌خواه و ضد‌تبعیض» اعلام موجودیت کرد. اعضای مؤسس این بنیاد داریوش آشوری، مهران براتی، شهرنوش پارسی‌پور، مهدی جامی، رامین جهانبگلو، رضا دقتی، آرش سبحانی، رضا علامه‌زاده، محبوبه عباسقلی‌زاده، کاظم علمداری، مسیح علی‌نژاد، مهرانگیز کار، نیک‌آهنگ کوثر، محسن نامجو، و محمدرضا نیکفر هستند که عمدتاً جزو طیف جمهوری‌خواه و سکولار جنبش سبز محسوب می‌شوند.
منبع: جرس و سی‌میل

حمله‌ی مسلحانه‌ی سپاهی‌ها به کروبی
پسر کروبی: «آقای کروبی برای شرکت در مراسم ختم یکی از دوستان و همشریان‌شان به مسجد نور رفتند. هنگام حضور آقای کروبی در مراسم، افراد سپاه پاسداران که حدود ده نفر بودند، به مسجد آمدند و حتی یکی از آن‌ها از محافظ آقای کروبی به خاطر شباهت ظاهری سؤال می‌کند: «شما هم از سپاه هستید؟» هنگامی که جمعیت به این آقایان نزدیک می‌شوند، این آقایان چون مسلح بودند، اسلحه‌شان را خارج می‌کنند و به سمت جمعیت گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند.» خبرگزاری کذاب فارس پیش‌تر مدعی شده بود که محافظان کروبی با استفاده از افشانه‌های گاز اشک‌آور و کشیدن سلاح حاضران در مسجد نور را تهدید کردند.
منبع: دویچه وله

مصباح یزدی: ممکن است فتنه‌ی آینده شدیدتر و توسط افراد ارزشی صورت گیرد
مصباح یزدی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی کشور، هشدار داد: «ممکن است در آینده فتنه‌ای شدید‌تر توسط افرادی صورت گیرد که امروز آن‌ها را به عنوان نیروهای ارزشی می‌شناسیم. همان‌گونه که در فتنه‌ی اخیر کسانی که قبلاً نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، و رئیس مجلس نظام بودند حضور داشتند.»
منبع: جرس

یک هفته پس از افتتاح احمدی‌نژاد، انفجار در مجتمع پتروشیمی پنج نفر را کشت
یک هفته پس از افتتاح رسمی مجتمع پتروشیمی پردیس عسلویه توسط رئیس دولت و پوشش تبلیغاتی وسیع پیرامون آن، نشت گاز در آن مجتمع منجر به انفجار و کشته و مجروح شدن حداقل شش نفر از کارکنان شاغل و خسارات بالا به یکی از واحدهای عملیاتی در این واحد پتروشیمیایی شد.
منبع: کلمه

اوباما: ایران نشان دهد در پی سلاح اتمی نیست
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اگر ایران گام‌های روشنی را برای پاسخ‌گویی در باره‌ی برنامه‌ی اتمی خود بردارد، ایالات متحده هم‌چنان آماده‌ی مذاکره با این کشور خواهد بود. اوباما هم‌چنین تأکید کرد که ایرانی‌ها باید در مذاکرات هسته‌ای جدی باشند. او گفت: «(تأثیر تحریم‌ها) دردناک بوده و ما به تدریج در حال شنیدن تأثیرات آن در ایران هستیم که نشان می‌دهد آن‌ها از میزان موفقیت ما متعجب شده‌اند.» شایان ذکر است که رسانه‌های حکومتی مدعی موافقت اوباما با مذاکره‌ی مستقیم با احمدی‌نژاد شده بودند، که مطلقاً بی‌اساس است.
منبع: بی‌بی‌سی

این نوشته در گزیده‌ی اخبار ارسال شده و با , , , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه